torstai 3. tammikuuta 2013

Savolainen projektini, aloittamista vaille valmis!


Olen tässä pari päivää selannut valitsemaani kirjakvartettia ja saanut esiperkaamisen tehtyä. Onneksi menin jo kertomaan blogissa, mitkä kirjat ovat kyseessä. Muuten olisin saattanut vähin äänin vaihtaa niistä ainakin yhden. Mutta kun haasteen asettaa itselleen, se otetaan vastaan tai itketään ja otetaan. 

On ollut terveellistä huomata, miten minulla on kirjoja, joiden sisällöstä minulla ei ole ollut mitään kunnollista käsitystä. Jokainen näistä keittokirjan koonneesta on minulle tv:n kautta tuttu, monia heidän ruokaohjeitaan olen apinoinutkin, mutta näistä kyseisistä kirjoista olin yhtä pihalla kuin Parantainen mapeistaan. 

En aloita vielä tänään varsinaista ruokasavottaa, sillä olen käyttänyt vapaapäiväni ensin ihaniin aamu-uniin perheen lähdettyä liikenteeseen ja sitten liputtamalla ja laputtamalla keittokirjat. Jääkaapissa on myös vielä kaikenlaista hävikistä herkuksi-materiaalia, joka kirkuu käyttämistään, joten en mene tänään kauppaan. 

Loin post it-valmistajaa ilahduttavan systeemin, jolla merkitsin kiinnostavat ruokaohjeet. Kävin ensin kirjan kerrallaan nopeasti läpi ja silmäilin kuvia ja kevyesti muistiinmerkitsin (nimenomaan muistiini, en paperille) heti kättelyssä kiinnostavat. Seuraavalla pläräyksellä aloin liputtaa pienellä muistilapulla ne ohjeet, joita tässä vaiheessa arvelen käyttäväni, 12 ohjetta/kirja. Samalle aukeamalle ohjeen kanssa edelleen lähmälappufirman menestykseksi kirjoitin ostoslistan niistä tuotteista, joita meillä ei välttämättä olisi aina kaapissa. Näin minun olisi helppo napata ostoslista mukaani, kun olisin päättänyt toteuttaa jonkun haasteen 48 osasta. 

Helpoin näistä kirjoista oli Rachel Allenin Rachel's Food for Living. Siitä sain helposti kasaan 12 ohjetta ja muutama mielenvaihdosmahdollisuuskin on jo katsottuna. Sain myös poimittua ohjeita melko tasaisesti läpi kirjan, enkä esimerkiksi juuttunut liikaa suklaaosastoon tai helppoihin kesädrinkkeihin. Myös Nigella Lawsonin Kitchen oli melko helppo pala, etenkin sen laajuuden vuoksi, Nigella lainaa ja soveltaa huoletta monen maan ruokaperinteitä, eikä ole niin nöpönuuka. Siitäkin tiiliskivestä sain 12 kandidaattia kokoon helposti. 

Sitten kävin kvartetin miespuolisten ruokapersoonien opusten kimppuun. Ensin käsittelyyni pääsi Jamie Oliverin Jamie's Great Britain. Olin toki ostamisen jälkeen selannut sen ja silloin jo ajatellut, että tässähän on monta nimeltä tuttua ruokaa, joita olisi kiva joskus kokeilla. Jamien juttuja unohtuu lukemaan ja kuvia katsomaan, mutta 12 ohjeen valitseminen oli jo melkoisen hidasta, minun piti selata jo useampaan kertaan, mutta lopulta senkin kirjan yläkulmasta kurkisti 12 muistilappusta. 

Ylivoimaisesti vaikein pala oli Hugh Fearnley-Whittingstallin River Cottage Every Day. Ehkä se johtuu siitä, että hänellä on ylivoimaisesti vaikein nimikin? Olen katsonut kaikki River Cottage-tv-sarjat ja Hugh'n (tuttavallisuuteni johtuu siitä sukunimen vaikeudesta) ruokafilosofia on mielestäni ihailtava. Sittenkin minun oli vaikea valita 12 ruokaa ainakin 120 ohjeen joukosta, en kyllä laskenut paljonko ohjeita kirjassa on. Huomasin ensimmäisellä perkaamisella, että jätin kaikki kala- ja liharuoat väliin ja poimin todella helppoja ohjeita. Mutta hei, saan kyllä tehdä niinkin. Ehkä minun pitäisi napata ruokasarja-dvd-hyllystäni River Cottaget uudelleen katsottavaksi, niin pääsisin tunnelmaan. 

kevättä odotellessa

32 kommenttia:

  1. Ihailen tuota järjestelmällisyyttä!
    Mulla on neonvärilappuja työkirjojeni välissä kun en muuten kuitenkaan muista, mitä olen opiskelijoiden käskenyt lukea tutkielmia varten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin, että pitäisi saada sellainen iso lakanakalenteri, johon voisin tällätä muistitlaput oikean päivän kohdalle sitä myöten, kun haaste edistyy :) Voisin ihailla itseäni, siinä hommassa olen aika hyvä!

      Poista
  2. Olet kyllä mahtavan järjestelmällinen ja samantien laitoit toimeen - nyt on kolmas päivä ja sinulla on vuodeksi suunnitelmat selvillä. Vajoan laiskuuteeni ja kadehdin tarmokkuuttasi ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kattotaan nyt kuinka mun käy:) Suunnittelin, että tekisin jonain viikonloppuna koko aterian niin, että hyödyntäisin näitä kirjoja alkuruokaan, pääruokaan, sen lisäkkeeseen ja jälkkäriin. Neljä kulinaarikärpästä yhdellä pläjäyksellä! Nämä kirjat kyllä sointuukin jossain määrin yhteen. Nyt vähän harmittaa, ettei kvartetissa ole Nigel Slateria, enkä enää tee kvintettiä:)

      Poista
  3. Minä olen ihan yllättynyt tuosta vaikeimmasta kirjasta. Minä olisin veikannut Jamieta, minullakin on sama kirja, ja vaikka se vaikuttaa kivalta, en silti meinaa keksiä mitä tekisin siitä. River Cottagesta sen sijaan voisin kokata melkein kaikki, luulin että se olisi ollut se helpoin. Minä ostin kirjan viime maaliskuussa, ja äsken laskin, että olen kokannut siitä 23 reseptiä, ja 15 on sen lisäksi "laputettuna" jotka pitäisi tehdä änyyteenyt. Oliko ne sinusta tylsiä tai liian simppleitä, vai miksi oli vaikea keksiä siitä kokattavat reseptit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau! En ole tainnut käyttää yhtään keittokirjaani noin tehokkaasti! Isosta osasta olen tehnyt ehkä yhden reseptin, osasta en ole tehnyt mitään, vaikka kaikki kirjat on kyllä plärätty inspiraatiomielessä hyvinkin tehokkaasti.

      Poista
    2. Sauvajyvänen on ihan kone! :D Käyttää keittokirjat niinkuin ne pitääkin käyttää, minä käytän kuin romaanit:)

      Poista
    3. Höh, en minä kone ole, mutta löytyipähän vaan keittokirja joka kolahti. Ja sellainen jota on helppo kokata, kun kaikki on niin tuttua, mutta silti (minulle) uudenlaisella otteella. Kirja on monipuolistanut niiden raakka-aineiden käyttöä mitä muutenkin käytän. Ja kiva kirja siinäkin mielessä, että kaikkea voi soveltaa ja silti onnistuu takuuvarmasti ;) En minä muista kirjoista ole ollenkaan samalla vauhdilla kokannut, ja minun(kin) hyllyssä on paljon kirjoja joista en ole yhtäkään reseptiä kokeillut.

      Poista
  4. Minusta ne olivat vaikeita! Raaka-aineiden suhteen enimmäkseen. Kalat ja lihat lähinnä. Yllätyin itsekin, mikä osoittautuikin näin kättelyssä hankalimmaksi. Leipäreseptejä en oikein tohtinut edes katsoa, vellihousu...

    VastaaPoista
  5. Ok. Kalat minustakin on vähän hankalia, kun joka maassa on niin omanlaiset kalansa, vaikka muutaman kalareseptin olen tehnyt, ja muutama on sellainen, että ihan vastaavia olen tehnyt aiemmin. Lihareseptejä minusta on paljon kivoja, ja vaikka lampaasta tosi kivoja, koska sitä en ole kauhean paljoa tehnyt.

    ps. siellä on ihan perusleipäresepti josta on vaikka mitä modifiointia, ei lainkaan hankalaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saatko sinä tuota pork bellyä, mahaa, jostain ostettua? Minä en ole koskaan nähnyt sitä täällä missään kaupassa myytävänä.

      Poista
    2. Tarkoitan muuten kuin viipaleina.

      Poista
    3. Olen sitä ainakin Hakaniemen hallissa nähnyt, lisäksi sitä on maatilatorilta saatavilla. Sitä en kylläkään ole tehnyt, eikä sitä ole laputettunakaan... Sitä kanaa sienillä siiderissä suosittelen (s.214), se on ihan mielettömän hyvä pata (siis muutenkin kuin tähän haasteeseen).

      Poista
    4. Kiitos vinkistä, pitää katsoa tuota ohjetta!

      Poista
  6. Melkein aloitettu on puoliksi tehty, tai miten se menikään? ;) Ihailtavaa suunnittelua, ja tajusin vielä juuri ettei mulla ole yhtäkään noista neljästä kirjasta - jään siis innolla odottelemaan reseptejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paineita kerääntyy :D :D Pakko heti huomenna ahertaa jotain!

      Poista
  7. Mulla kun on tapana kokata keittokirjaa alusta loppuun (ja monta loikkaa keskelle välillä) niin olen aamaisosastoa Everydaysta aika pitkälle käynyt läpi. Minua ihastuttaa näiden resettien perinpohjainen yksinkertaisuus. Mun suosikkeja ja vakiintuneita juttuja on banana and oat thickie ilman jäitä. Two or more fruit salad ilman sokeria, Muesli with apple, orange & yoghurt, Eggie bread with apples, Nut butter, Big mushrooms on toast. Leipäosastolta soodaleipä, maissileipä ja rieskat on hyviä. Hummus, kalakeitto, Tupperware meksikolaiset lihapullat, peruna-fenkolikeitto, linssikeitto minttujogurtilla, mushy squash, roast squash ja kukkakaaligratiini. Vaikeita ne ei ole missään tapauksessa. Kuvauksellisuuden kanssa onkin sitten toinen juttu. Minusta River Cottage-kirjojen valokuvat ei ole niitä herkullisimpia, parasta on pitkät jutut. Ja ne piirrostehosteet on ihan kivoja. Tässä alkaa tulla semmonen olo että vois itekkin yrittää bloggaamista. Jos vaikka sitten kun luovun MT:n ruokasivusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä saisin siskolta vähän tutorointia??

      Poista
    2. En saanut selvää, mitä se Tupperware meinaisi siinä lihapullaohjeessa! En kyllä vielä kaikentarkkaan lukenutkaan. Kiitos kannustuksesta, yritän tämän kirjan kanssa parhaani:)

      Poista
    3. Niinku missä? MIssä MINÄ voisin tutoroida sinua <3 Tarkoitatko bloggaamisessa?

      Poista
  8. No niin siinä bloggaamisessa justiin :)
    Mulla on pino ideoita, joita en ehdi toteuttaa, kun lopetan ne lehtihommat tän vuoden aikana. En ole ite valokuvannu ruokia koskaan, ja se näyttää vähintään tutorointia vaativalta hommalta. Ja jos jään vaan tiedeosastolle, jääpi aika kuivaksi elämä. Yritin muutaman postauksen verran joskus muutama vuosi sitten, mutta se oli ihan avutonta ja jäikin sitten. Tein silloin reseptejä siihen vegeboksiin ja se oli sitä varten niinku vähän tarkoitettu. Mutta joo. Pyydän sulta konsulttiapua jos joskus pääsen niin pitkälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilman muuta olen kaverina, jos minä mitään erityisempää osaankaan! Ja tämä minulle tuttu porukka on vielä paljon parempaa neuvomaan :)

      Poista
  9. Tuo on ihan loistava juttu. Olen yrittänyt harrastaa samaa, mutta noin järjestelmällinen en ole ollut. Laiskana päivänä voi kirjaa avaamatta päättää ruoan. Liian usein keittokirjat tulee luettua kuin romaanit ja sitten ne jäävät hyllyyn pölyttymään. On tietysti muutamia poikkeuksia, joita käytetään kuukausittain.
    Pitänee koittaa samaa juttua, noiden vähemmän luettujen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koitan tässä kypsytellä itseäni päätökseen, että LISÄÄ keittokirjoja ei saa hommata, ennen kuin olen vähän edes käyttänyt näitä jo taloudessa sinne tänne kasauneita. Voi kun olisi keittiössä oikea iso hylly keittokirjoille tai sellainen mahtuisi jonnekin muualle...

      Poista
  10. Tuo on mielenkiintoinen vertaus, että käyttää keittokirjoja kuten romaania. Mullakin tuppaa olemaan se innostus, että keittokirja SAA olla kuin romaani; tarinat ovat osa sitä juttua. Jotkut keittokirjat onkin ostettu enemmän kirjailijan kertomusten ja kokemusten perusteella kuin itse reseptien...

    Hieno homma, tsemppiä haasteeseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Hyvä keittokirja voi tosiaan olla paljon enemmänkin, kuin ruokaohjeet, toisaalta pätevällä reseptikokoelmallakin on paikkansa:)

      Poista
  11. Miten ihailtavan järjestelmällinen systeemi sulla! Tuo ostoslistaidea on mainio, teit osan työstä tavallaan etukäteen. Minkä olisit muuten vaihtanut kaikessa hiljaisuudessa toiseen, Hugh'nko?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sen, mutta on ihan hyvä, etten "voinut" vaihtaa, nyt se tulee otettua käyttöön. Selasin sitä aamulla vielä uudelleen, sisareni ja sauvajyväsen vinkkejä tutkien. Yksi vaihtoehto olisi ollut tosiaan Nigel Slater, jolta minulla on vain yksi keittokirja, mutta ainakin kolme tv-sarjaa DVD:llä, niiden perusteella voi helposti kokata, hän kokkaa niin pelkistetyn rauhallisesti, että hitaampikin pysyy mukana:)

      Poista
  12. Mahtava idea uudelle vuodelle :) pitäisi ryhtyä itsekin moiseen puuhaan, keittokirjoja on kasautunut kivasti mutta aivan liian harvoin tulee kokattua niistä mitään. Ihailen järjestyksen ihmisenä ja suurena post-it fanina tuota lappujen käyttöäsi ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen itsekin lapsellisen tyytyväinen - tässä vaiheessa. Voi olla, että ääni myöhemmin muuttuu kellossa :D Kannusta minua sitten ja tivaa, jos ei meinaa postauksia löytyä!

      Poista
  13. huh, minusta ei olisi noin järjestelmälliseksi. Muutenkin meidän perheessä mennään vähän liikaakin puhtaasti päivän inspiraatiopohjalta. Johtuu varmaan siitä, kun kauppa on 50 askeleen päässä. Vaikkei pikkukaupasta ihan kaikkea löydykään, niin se antaa aika paljon liikkumavapautta :-)

    Olisin ajatellut Jamien englantilaisten reseptien tuottavan vieläkin enemmän vaikeuksia. River Café -kirjaa minulla ei ole, mutta olettaisin reseptien olevan ehkä vähän vaikeita ja ainesten ehkä hankalasti löydettävissä näissä Suomen olosuhteissa ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jamie käyttää esimerkiksi aika paljon etikoita ja minä olen surkea niitten kanssa, eilen just hankin muutaman pullon odottamaan. Mutta muuten kyllä vaikuttaa ainakin lukemisen perusteella, että Jamien kirjan kanssa kyllä pärjään, sitten sen näkee kun käärin hihat ja aloitan :)

      Minä olen helposti sellainen kotikokki, että menen sieltä mistä aita on matalin, joten nämä erilaiset teemat ja haasteet tekevät minulle hyvää Tuo eilen tekemäni keitto oli sellainen, mistä jäi hyvä mieli ja tuli heti mieleen, miten sitä voisi muunnella. Ihan perusjuttu, ihan helppo, ihan nopea, enkä silti ollut sellaiseen vivahtavaakaan koskaan aiemmin tehnyt. Minua pitää vähän potkia, niin aktivoidun ruoanlaitossa ja opin lisää ja saamme vähän parempaa ruokaa lautasille!

      Poista