maanantai 10. huhtikuuta 2017

Vuotuinen rautalankakuuri

Toisinaan ihminen kokee merkittäviä hetkiä elämässään, sellaisia joissa liikahtaa jotain enemmän kuin eilinen päivällinen suolistossa (anteeksi). Ei niitä hetkiä ole liian usein ainakaan minun elämässäni. Sattumoisin sellainen oli edellisen kerran melkein tarkalleen vuosi sitten pienessä espanjalaisessa kylässä, kun tanskalainen peregrina puhui minulle caminosta, elämästä, hyggestä ja ylipäätään tanskalaisesta versiosta meikäläistä, minulle rakasta ellunkana-filosofiaa. Silloin koin nolostuksen tunteen, joka oli harvinaista kyllä vapauttava. Olen satavarma, että matkaa jatkoi seuraavana aamuna parempi ihminen. Ehkä vaikutus on jo haalistunut, mutta tuolloin askel oli kevyempi, otsa vähemmän rypyssä ja mieli valoisa aivan maaliin asti ja pitkälle sen jälkeen. Jokin peruuttamattomasti muuttui ajatusmaailmassani ja nimenomaan hyvään suuntaan. 


Viikonloppuna oli uuden henkisen ravistelun hetki. Toista kertaa järjestetyn What's Cooking Helsinki-tapahtuman aamuseminaarin pääpuhujaksi kutsuttu Luisa Weiss hoiti homman tällä kertaa. Kuten huomaatte, kaava on selvä, Campis ei tajua mitään omin nokkineen, tarvitaan joku toinen tarjoamaan vuotuisen rautalankakuurin. Käy se niinkin. Olkoon huhtikuu henkisen kasvun kuukauteni.

Luisa Weiss oli minulle ennalta tuntematon blogaani ja keittokirjailija, enkä tiedä alanko tästedeskään lukea hänen blogiaan. Mutta hänen sanansa niin sanotusti menivät tunteisiin. (rakastan näitä bensalenkkareitten tositeevee-sanontoja, vaikka tulen paljastaneeksi, että olen katsonut vilkaissut ko. ohjelmia) Tämä amerikkalaisen isän ja italialaisen äidin tytär, Saksassa syntynyt, Yhdysvalloissa varttunut ja nykyään jälleen Saksassa asuva energinen nainen puhui asioita, joitten en ennakolta arvellut koskevan minua lainkaan, sillä puheen otsikossa puhuttiin myrkystä nimeltä brändääminen. Sehän ei passaa minulle lainkaan ja helpotukseni oli suorastaan valtava, kun Luisa puhui mielestäni oikeastaan käänteisbrändäämisestä. Siitä miten bloggaamisen voi tehdä ihan niin kuin haluaa (kun ei siis ole sidottu yhteistyösopimuksiin, jotka luonnollisesti velvoittavat, kuten pitääkin), kunhan tekee se itselleen sopivalla tavalla. 

Luulen, että ymmärsin hieman enemmän, mitä brändi tarkoittaa ja luulenpa, että minullakin on brändi, vaikkei se tarkoitakaan sitä mitä olen luullut sen tarkoittavan. Myös aiemmin hieman allergiaoireita aiheuttanut communityn, yhteisön käsite avautui minulle uudella tapaa. Olen usein rypistänyt kulmiani sille, miten aiheessa jos toisessa ihmiset omistautuvat yhteisölleen ja sen tuki ja sen tukeminen on niin tärkeää. Olen oman tieni kulkija, enkä ole halunnut antaa itsestäni enempää kuin on ollut pakko. Olen ollut aivan tyytyväinen katsoessani montaa asiaa sivusta, reunalta, ulkokehältä. 


Pahoittelen sitä, etten osaa nyt jäsentää kovin tiivistetysti, mikä Luisan puheessa vaikutti minuun eniten ja mahdollisesti myös sitä, etten ymmärtänyt häntä oikein. Puhuihan hän tietysti englantia, mutta vaikka kielitaitoni olisi ollut riittämätön, sain silti jonkunlaisen potkun persuksiini ja toisaalta ystävällisen taputuksen olalleni, että oikealla tiellä olen ollut jo jonkun aikaa. Luultavasti noin CampaMiitistä ja enenevässä määrin viime kevään hyggeravistelusta asti. Yhden askeleen lisää otin viime heinäkuussa otsikoidessani postauksen nimellä Aikansa kutakin luopuessani osaksi anonymiteetistäni. Tosin Campa tai Campis olen edelleen juuri heille, joista on tullut minulle rakkaita blogaaniystäviä!

Luisa myös puhui siitä, miten hän bloggaamisen aloittaessaan ei suurin surminkaan tahtonut kenenkään tietävän, että hänellä on blogi, hän pysytteli tiukasti piilossa Wednesday Chef-nimimerkin takana. Osaksi työnsä vuoksi, mutta myös siksi, että hän (omituiselta, mutta niin tutulta kuulostavalla tavalla) nolosteli tai ainakin ujosteli tuoda esille blogiaan. Olisi ollut noloa, jos joku olisi tiennyt hänen olevan Wednesday Chef. Aivan samoin minä ajattelin ja melko pitkäänkin. Olin toisaalta ylpeä CampaSimpukasta, mutta toisaalta ujostelin valtavasti sitä, että joku tietäisi juuri minun olevan CampaSimpukka. 

Se on oikeastaan ihan pöhköä, miksi näin oli. Iloni oli suuri, kun ensimmäisen blogaanikesän aikana CampaSimpukka mainittiin Eurosportin pyöräilylähetyksessä ja kävijämäärä teki hämmästyttävän piikin. Silti ujostelin kertoa, että se olen minä, joka kokkaa hiki hatussa blogin teeman mukaisia ruokia. Varmaankin siinä oli mukana omat epäilykseni siitä, miten ylipäätään jaksan koko revohkan ja projektilla oli eräänlainen päätepiste, mahdollinen, jopa todennäköinen loppunsa ensimmäisen Vuelta-savotan jälkeen.

Loppua ei tullut, tuli uusi maailma, jonne olen ottanut askeleita vähitellen ja nyt huhtikuussa 2017 melkein kuuden vuoden bloggaamisen jälkeen huomaan olevani aika erilainen ihminen kuin alussa. Luisa puhui siitä, miten kunkin blogista ja blogeista yhdessä muodostuu palapeli ja sen luovat nimenomaan blogaanit itse, yhdessä. Minua aivan vavahdutti se ajatus, ettei se yhteisön luominen tarkoita sitä, että silloin olisi itse yhteisön keskipisteessä, eikä se yhteisön tärkein asia ollenkaan. Eikä luominen ole oikeastaan muuta kuin olemassa olemista, tekemistä ja antamista. Ei taikuutta eikä temppuja. Eikä ole kyse (luojan kiitos) minusta vaan siitä yhteisöstä.  Moni ja varmaan suurin osa on tajunnut tämän muutenkin, mutta minä en ollut. 

Tämä blogaanimatka on ollut minun ilmajoogani, minun henkinen caminoni, jossa keskiössä en olekaan minä itse, vaan se syntynyt yhteisö. CampaSimpukka on osanen ruokablogien yhteisössä, jonka ovat mahdollistaneet blogaanit, blogien lukijat ja siellä kommentoivat ihmiset. Se on aivan mahtava tunne tajuta, että minun ei tarvitsekaan olla muunlainen kuin olen, minun ei tarvitse olla tähti, minun ei tarvitse uskaltaa enempää, eikä edes astua sieltä mukavuusalueeltani (anteeksi, kliseebingo alkoi), jollen halua. Se riittää, että haluan olla osasena, palasena blogien yhteisössä ja antaminen on huomattavasti tärkeämpää kuin saaminen. 

Antamiseen liittyi sekin ajatus, että tiukka anonymiteetti vähentää antamisen mahdollisuutta. Jos ei kerro itsestään mitään, voi lukija yhtä hyvin tarttua Ruutukokkiin etsiessään hernerokan ohjetta. Antamisen tapoja on monia, ehkä liikaakin. Luulen löytäneeni oman tapani. Kun ajattelen niitä blogeja joita luen, huomaan jokaisessa olevan tarinoita, palasia siitä ihmisestä, joka painaa postauksen valmistuttua enteriä. Niistä paloista muodostuu ruokareseptin ympärille kuva kirjoittajasta. Jonain päivänä ehkä tapaan kirjoittajan, ehkä en. Kaikki käy. Pelkän reseptin etsin kirjasta. 



Minusta Luisan puheen yksi tärkeä anti oli myös se, miten tärkeää on, ettei blogia sörkitä. Tästä hän puhui yleisökysymyksen myötä. Jos siis sen valinnan tekee, ettei sörkitä, annetaan blogin olla kasvutarina, memoir ja arkisto, jota ei kumiteta eikä muunnella sievemmäksi tai tyylikkäämmäksi jälkikäteen. Ei palata katsomaan, miltä ne ensimmäiset ruokakuvat näyttivät, jollei ilkeä. Tai sitten käydään hellyydellä niitä katsomassa, vähän kuin omien lasten vauva-ajan valokuvia. Oi kuinka sievät pienet varpaat! 



Vaalivalvojaisten jälkeisenä aamuna voinee käyttää nipun vaalikliseitä, jotta ne voi taas unohtaa seuraaviin vaaleihin asti. Joten: Lopuksi haluan kiittää kaikkia mahtavia ihmisiä blogien takana aina Hangosta Utsjoelle, turuilla ja toreilla, tuvissa ja teltoilla. Te olette tehneet mahdolliseksi minunkin olla osana tätä hienoa yhteisöä ja totuushan on, että joukossa on voimaa ja voima on joukkoa. Myös kaikki lukijat, te blogien henki ja elämä, teitä minun on kiittäminen, että tässä seison nyt nöyränä ja kiitollisena. Ilman teitä mistään ei tulisi hittojakaan! (kliseet loppuivat) 

Oikeasti: What's Cooking Helsinki oli hieno tapahtuma, oli hyvä saada potku persuksiin, vaikka se johtikin jonkunlaiseen aivomyrskyn jälkeiseen lamaannukseen ja introvertti-Campiksen piti lähteä Latvaan GT:lle. Oli hauska nähdä loistavia blogaaneja ja saada aivan oma leipäjuurikin! Sen kanssa me aiomme kasvaa ja kehittyä. Yhdessä, käsi kädessä. 

Siellä se juuri on virvoitusjuomien keskellä hotellin minibaarissa, enkä edes unohtanut sitä sinne!

24 kommenttia:

  1. "Tämä blogaanimatka on ollut minun ilmajoogani, minun henkinen caminoni, jossa keskiössä en olekaan minä itse, vaan se syntynyt yhteisö."

    Niin ihanasti sanottu. Ja niin totta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Hannele! Sinä ja Nanna olitte minulle jo tuttuja ennen CampaSimpukkaa, kun innolla kommentoin blogeissani ja on hienoa, että olemme oikeastikin tutustuneet. <3

      Poista
  2. Niin hienosti puettu sanoiksi kaikki, ystäväiseni, Sari CampaSimpukka. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Nanna! Toisaalta halusin hieman pureskella ajatuksiani, mutta toisaalta piti nopeasti kirjoittaa, kun vielä muistin mitä Luisa puhui.

      Poista
  3. Voi miten hieno teksti Sari.Toivottavasti joskus tapaamme jossain blogaanitapahtumassa❤❤❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Jael! Olisi todella mukava tavata, sinähän käyt joillakin Suomen matkoillasi Jyväskylässäkin ystäviäsi tapaamassa, ehkä ehtisit joskus meillekin? :)

      Poista
  4. En tiedä olenko sulle koskaan tätä kertonut, mutta olen nauttinut ihan hirveästi näistä sun teksteistä vuosien varrella. Olte hauska, hyvin jäsennelty ja inspiroiva. Aina täällä (tai Campacaminossa) vierailtuani olen jatkanut päivää hymyssä suin. Kiitos siis Sari tähänastisesta, on ilo olla osa tätä yhteisöä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liisa, et tiedäkään miten paljon merkitsee tuo, mitä sanoit, kiitos! <3

      Poista
  5. Ai kamala kun mua pelotti, että kerrot lopettavasi. Onneksi kuitenkin kasvutarina jatkuu. Blogiasi on ilo lukea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, olipa kivasti sanottu! :) Kiitos samoin, olen koittanut saada sinun blogiasi blogiluettelooni, mutta joku siinä hiertää. Kokeilen nyt uudelleen.

      Poista
    2. Tämä on suuri kunnia! CampaSimpukka oli yksi ensimmäisistä blogeista, joita aloin seuraamaan.

      Poista
    3. Uusi iloinen kiitos! Hyvä kun muistin kokeilla uudelleen, välillä Blogger ei toimi toivotulla tavalla. Taisi viimeksi olla se vika, että avauskuvasi tuli jättikokoisena luetteloon enkä halunnut sitä siirtämään sivun keskipistettä, enkä toisaalta ottaa kaikilta avauskuvaa pois. Mutta nyt toimi kuten pitää!

      Poista
  6. Huh, miten hienon monipuolisesti pohtien olit sisäistänyt Luisan esityksen. Toden totta, Campasimpukka on oma brändinsä ja nimenomaan hyvin positiivisella tavalla. Hyviä ajatuksiasi on aina yhtä mukavaa lukea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, on niin hienoa kuulla, että kirjoittamiseni saa vastakaikua, eikä sen tarvitse tosiaan olla positiivista, aina kun jokin kolahtaa, siitä on hyvä kuulla, olipa se mitä vain. :)

      Poista
    2. Positiivisella viittasin tässä kohtaa nimenomaan tuohon brändiin, että vaikka blogin brändääminen ei olisi tavoitteellista tai mielekästä, niin sellainen Campasimpukastakin on syntynyt. Ja sillä hyvällä tavalla eikä niin kuin joissakin blogeissa, jotka on viimeisen päälle kaupallistettu ja hiottu täydellisiksi. Elämänmakuiset rosot on parhaita :)

      Poista
    3. Ymmärsin, joo. Itse taas käytin sanaa siinä mielessä, että en hajoaisi palasiksi, jos jollain olisi joskus jotain kritiikkiäkin esittää. Saisi se tietty olla nätisti sanottu :D

      Poista
  7. Olen pohtinut näitä asioita ees sun taas lähiaikoina, mutta en saa ajatuksistani mitään valmista. Kiitos tästä pohdinnasta!
    Minustakin on ihanaa olla tätä yhteisöä ja on rikasta kun tekin olette mukana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin, Merituuli ja Jukka kans! Teidän kanssanne ei voi olla kuin hauskaa!

      Poista
  8. Hienosti kiteytetty, ja hauska huomata miten jokainen tulkitsee kuulemansa omalla tapaa. Minä en enää muista mitä piti kirjoittaa, mutta ei se haittaa, se olisi kuitenkin vain todettu omaan yksioikoiseen tapaani.

    ps. joko on sämpylät tulossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti on monta tulkintaa ja se miten hänen sanomansa sai ajatukset omassa päässä lutviutumaan. Ei ole vielä sämpylät tulossa, entä sinulla? Ostan huomenna luomujauhoja.

      Poista
  9. Tulenpa kehumaan vielä tännekin. Mieletön teksti! Sain tästä aivan älyttömästi voimaa ja "mä tiedän mistä sä puhut" -elämyksiä.

    Olen ollut aluksi yhtä arka bloggaaja, pelännyt itseni paljastamista, karsastanut brändäystä ja liittänyt sen liikaa kiiltokuvamaiseen pinnallisuuteen ja hyperkaupallisuuteen. Hitto, että nyt harmittaa, kun en ollut tuolla What´s Cookingissa, tosin en olisi sinne päässytkään.

    Viime vuonna Ping Festival synnytti minussa ihan samoja oivalluksia, ja odotan sieltä nytkin samaa hyvää fiilistä ja tunnetta siitä, että oma juttuni on oikea, juuri minulle hyvä.

    -Savusuolaa, Janica

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi ollut tosi kiva päästä tapaamaan sinut, mutta uskon, että tilaisuus vielä tulee. Tuo Ping on minulle aika vieras juttu, olen vain lukenut siitä muitten juttuja, onko se joku kutsutilaisuus? Ja kiitos siitä, mitä sanoit tästä postauksesta. Tämä on niitä, joissa minä luovun suojakilvistäni ja annan itsestäni jotain, se ei ole helppoa mutta mahtavaa, kun sen uskaltaa tehdä.

      Poista