maanantai 21. elokuuta 2017

Lisää lämmittelyä Espanjassa

Emme vieläkään ole La Vueltan varressa, kisa käydään vielä pohjoisemmassa osassa maata ja me olemme tutustuneet nähtävyyksiin ja kuumaan ilmanalaan Lounais-Espanjassa. Paikallisten tv-kanavien kautta olemme saaneet selkoa kisasta sen verran, ettei Albertolla taaskaan oikein kulje, mutta Chris Froome pukeutui punaiseen tänään kolmannen etapin päätteeksi. Eli hieman liian tutulta vaikuttaa, mutta ehkä se tästä vielä.

Eilen kävimme katsomassa miltä näyttää Sevilla ja sehän näytti oikein mukavalta. Olimme kaupungissa aamulla jo ennen kymmentä. Sunnuntaiaamuna kaupunki näytti heräävän verkkaisesti, eikä churrojenkaan saaminen aamiaiseksi mennyt ihan parhaiten, vaikka olin kehunut Antille, että sunnuntaisin niitä saa KAIKKIALTA. Churrohkojen jälkeen kiipesimme kiertoajelubussiin, jolla saisimme kattavat näkymät Sevillasta. Minä en tosin kestänyt ylemmässä kerroksessa kuin pari pysäkinväliä, vaan jouduin siirtymään ilmastoituun alakerrokseen. Bussi kierteli erilaisia kortteleita ja näimme monta mielenkiintoista osaa kaupungista.

Jäimme suunnitellusti pois lähellä Sevillan taidemuseota, jonne ei ollutkaan pääsymaksua, ei siellä tosin mitään kovin kummoista nähtävääkään ollut, rakennus sisäpihoineen oli taideteoksia kiinnostavampi.

Katujen varjoisia puolia pitkin kuljimme takaisin aivan kaupungin ytimeen. Olimme päättäneet käydä katedraalissa, maksoi mitä maksoi. Mutta sepä ei sitten maksanutkaan mitään.

Olimme juuri jutelleet, etteipä ole yhtään nälkä, emme tarvitse mitään syötävää vielä. Mieli muuttui muutamassa sekunnissa, kun osuimme aivan tuliterän Taco Bellin kohdalle. Siitä on jo melkein 10 vuotta, kun olemme syöneet Taco Bellin pikaruokaa ja olikin hauska maistaa aivan samat e-aineet, kuin silloin USA:ssa. Espanjalaisetkin olivat innolla oikein jonoksi asti maistamassa näitä käänteisgourmetherkkuja. Eli emme eilen syöneet juuri mitään oikeasti espanjalaista.

Sevillan jälkeen ajoimme Espanjan ehkä tylsintä tietä kohti pohjoista päämääränämme Méridan kaupunki. Sieltä olimme varanneet hotellihuoneen mahtipontisesti nimetystä Zeus Hotellista. Sen valttikortteja ovat ilmainen pysäköinti ja uima-allas. Ilmastointi on näillä helteillä niin alamittainen, että huoneessa kannattaa hengitellä vain toisella keuhkolla ja parvekkeelle ei ole asiaa ennen puoltayötä. Laattalattia on niin kuuma, että ne kuuluisat kananmunatkin siinä kyllä paistuisivat. Sunnuntai-iltana kaupunki oli täysin kuollut, emmekä me mitään ruokaa tarvinneetkaan Taco Bell-övereitten jälkeen.

Tänään maanantaina oli ohjelmassa käydä katsomassa Méridan roomalaista historiaa. Sitä onkin yllin kyllin aivan tästä hotellin vierestä. Aamulla ennen kuin lämpötila oli vielä aivan kolmeakymmentä, kävelimme katsomaan teatteria, amfiteatteria ja Dianan temppeliä. Etenkin teatteri oli vaikuttava ja siellä näyttää olevan menossa melkoiset musiikkifestivaalit iltaisin.

Päivän ateriaksi keräsimme suuresta marketista hieman juustoja ja juomaksi cavaa. Minä valitsin myös pahaa jogurttia, en tosin tarkoituksella. Huomenna matka jatkuu Toledoon, jälleen aivan uuteen kaupunkiin meille. Sääennusteen mukaan sielläkin on noin 35-40 astetta lämmintä, joten fleekejä ei vieläkään tarvittane.

Lisään postauksen CampaSimpukan ylälaidan Poissa kotoa-välilehdelle, jonne kerään reissuaiheisia postauksiamme maittain.

1. Sevilla on kiva kaupunki,tosin visiittini siellä aikoinaan oli aika lyhyt. Jännää kun espanjalaisissa maissa on aina samannimiset kaupungit, Venezuelassakin on Merida,jossa kävin vierailemassa parin viikon ajan.

1. Joo, pitää säätietoja etsiessään valita oikea maanosa ja maa ennen kaupunkia :D

2. Toledossa kiersi ainakin joskus turistibussi, tai oikeastaan sellainen kaupunkijuna, josta näkee hyvin kaupungin ja pääsee samalla ylös joen toiselle puolelle ottamaan vaikka kuvia. Suositan varsinkin helteellä :)

1. Possujuna! Kyllä tarkenee edelleen, taitaa olla nyt iltapäivällä 36 astetta. Pitää hetki hengähtää hotellissa, ennen kuin tapasten perässä keskustaan!